arrow_righticon_playlogo_icons1logo_icons2logo_icons3medewerker_icons

Bedrijven

Gelukkige collega’s zijn creatiever en productiever, werken beter samen, zijn minder vaak ziek en ze zijn betere ambassadeurs van je organisatie. Geluk wordt vaak gezien als een gevolg van allerlei positieve ontwikkelingen, maar wetenschappelijk onderzoek is duidelijk: geluk is juist de veroorzaker. Gelukkige organisaties doen het beter, ook economisch en financieel. Sterker nog, het verhogen van geluk lijkt de beste manier te zijn om de prestaties van je organisatie te verbeteren. Meer geluk leidt dus letterlijk en figuurlijk tot meer winst. Investeren in geluk loont.

De meeste bedrijven voeren periodiek een arbeidstevredenheidsonderzoek uit. Dat is begrijpelijk, maar het is verouderd en weinig ambitieus. Tevredenheid signaleert namelijk weinig meer dan de afwezigheid van problemen. Het stamt uit de tijd dat we hoopten dat ontevredenheid onder havenarbeiders niet zou leiden tot stakingen. Tevredenheid past bij behoudend HR-beleid, dat erop gericht is de mannen en vrouwen op de werkvloer niet door de ondergrens te laten zakken. Daarna is tevredenheid een te krappe jas geworden. We willen meer. We willen geluk en bevlogenheid, een soort geluk ‘plus’. En dat is logisch! Want wie wil tevredenheid, als je ook voor geluk kunt kiezen?

Steeds meer organisaties, zoals Semco, Google en Zappos, stellen het verhogen van geluk dan ook als doel. Geluk is niet langer een frivool extraatje, maar een belangrijk onderdeel van beleid en strategie. Natuurlijk, geluk is in de mode, maar belangrijker is dat organisaties domweg in zijn gaan zien dat het helpt.

'Arbeids- tevredenheid is verouderd en weinig ambitieus'